Kiezen voor een push-strategie, een pull-strategie of voor een combinatie?

Kiezen voor een push-strategie, een pull-strategie of voor een combinatie?

Een push-strategie en een pull-strategie? Wat? We horen het je denken.  Dit zijn twee verschillende strategische keuzes die je kunt toepassen in jouw marketingstrategie, ieder met een eigen focus en doelstellingen. Voor welke strategie kies je? Of doe je er goed aan om te kiezen voor een combinatie?

Wat zijn push- en pull-strategieën?

Het is belangrijk om jouw doelstellingen helder te formuleren, zodat je ook weet op welke elementen je kunt bijsturen en conclusies kunt vastzetten. Wat wil je bereiken en hoe zorg je voor voldoende touchpoints met jouw doelgroep, zodat zij bij jou kopen of aanvragen wat jij wilt. Oftewel, hoe zorg je ervoor dat jouw bezoeker daadwerkelijk converteert?

Push-strategie

Bij een push strategie probeer je actief jouw producten en/of diensten naar jouw doelgroep te ‘duwen’. Dit gebeurt door middel van directe marketinginspanningen, zoals adverteren op social media, kortingsacties of promoties en het inzetten van e-mailmarketing. Het doel van een push strategie is om het jouw aanbod bij jouw doelgroep te laten zien, zodat zij bewustwording creëren van jouw product of dienst. Deze strategie is vooral effectief in situaties waarin de doelgroep nog niet actief op zoek zijn naar het product, maar door de zichtbaarheid van jouw marketingacties overtuigd raken om het te kopen of te converteren. Een push strategie vereist vaak een aanzienlijke investering in strategie, ontwerp en uitrol en bijsturen van de campagnes om het gewenste resultaat te bereiken. Door het uitrollen van een krachtige content strategie kun jij top-of-mind worden bij de doelgroep. Overweegt diegene jouw product of dienst? Dan wil je dat jouw potentiële lead bij jou komt om geholpen te worden.

Pull-strategie

Bij een pull strategie is de doelgroep zich weldegelijk bewust van het feit dat zij op zoek gaan naar een product en/of dienst. Jij wilt de bezoeker graag naar jou toe ‘trekken’, door bijvoorbeeld een advertentie in een lokaal medium of door zichtbaar te worden in de Google Zoekresultaten. Op specifieke landingspagina’s kunnen onderwerpen uitgewerkt worden, gecombineerd met een lead-formulier of een betaalmodule. De route naar ‘converteren’ wordt zo kort mogelijk gemaakt om jouw conversie binnen te halen.

Kort samengevat, bij een push strategie verspreid je actief jouw producten en diensten naar de doelgroep, terwijl je bij een pull strategie jij jouw doelgroep naar jou(w website)  wilt verleiden, door interesse en vraag naar het product te creëren of in te spelen op het gedrag van de doelgroep.

Heb je hulp nodig bij het maken van een keuze of wil je een oriënterend gesprek hoe jij jouw strategie optimaal kan inzetten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!

Meer weten over dit onderwerp?

Vul ons formulier in dan vertellen we je graag alles over dit onderwerp en bespreken graag jouw project!

Contactformulier

Door:

Dit artikel delen?

Facebook
X
LinkedIn
Email
WhatsApp
Scroll naar boven
Chat openen
Hey! Welkom bij MENTIVE.
Vertel ons hoe we je kunnen helpen.